IKEA i Sundsvall satsar på studenter och fler jobbmöjligheter

Fr. vänster Fredrik Blom, Jonas Albecker, Bodil Hansson, Johanna Gbenplay, Peder Björk, Anita Öberg, Camilla Dübbel och Anders Hedenius.

IKEA i Sundsvall satsar på att lära känna kunden på den lokala marknaden, fler arbetstillfällen under sommaren och till våren firar varuhuset 10 år. Sundsvallsvaruhuset arbetar extra mycket med att spegla den lokala marknaden i Sundsvall med omnejd. Som sundsvallsbo kan man nu anlita en inredare när man gör om hemma och Johanna Gbenplay ser bara positivt på framtiden.

IKEA i Sundsvall har 300 medarbetare och inom varuhuset finns sju olika funktioner; ledningsgruppen består av säljchef, logistikchef, kundrelationschef, restaurangchef, finanschef, HR-chef och kommunikation- och inredningschef. Den största funktionen i varuhuset är restaurangen som har 70 anställda och varuhuset har ungefär två miljoner besökare om året. Till våren fyller det nuvarande IKEA-varuhuset 10 år och förra året hade varuhuset ungefär två miljoner besökare. Snart öppnar IKEA i Umeå, vilket innebär att varuhuset i Sundsvall får något färre besök men det oroar inte Johanna Gbenplay, varuhuschef, utan hon ser positivt på saken.

För långväga kunden blir det enklare att handla när IKEA öppnar i Umeå, vilket är bra för alla parter. Vi vill vara tillgängliga för kunden och skapa en bättre IKEA upplevelse där det är lätt att handla, inspireras och få hjälp när det behövs. Här kan det periodvis vara väldigt mycket kunder, därför ser vi en positiv kraft i öppningen, Johanna Gbenplay.

I varuhuset finns ungefär 44 rum och hem som består av olika stilgrupper för att tilltala de många människorna. När de bygger upp rummen försöker de spegla den lokala marknaden så mycket som möjligt, därför gör de hembesök där inredare åker hem till människor i Sundsvall och omnejd för att se hur de bor. Inredarna hör vad de har för behov och drömmar, utifrån det kan inredarna sätta propositioner på rummen och hemmen i varuhuset. Storleksmässigt och prismässigt är även köken anpassade efter den lokala marknaden.

Vi har bland annat träffat studenter och pratat om hur de lever och vad de har för behov. Vi arbetar extra mycket med att spegla vår lokala marknad i Sundsvall med omnejd, vi vill att kunderna ska känna att de kommer hem när de besöker oss, säger Johanna Gbenplay.

IKEA i Sundsvall har en positiv utveckling på köksavdelningen och har nu börjat jobba utanför varuhuset med sina inredare. Nu har man som Sundsvallsbo möjlighet att köpa IKEAs inredares tjänster och få hjälp att inreda sina hem. Sammanlagt arbetar 14 inredare, kommunikatörer och hantverkare på IKEA i Sundsvall, där två till tre av dem åker ut och inreder sundsvallsbors företag och även hem.

Det här är något som är ganska nytt men hittills har det varit populärt. Det har rullat igång och vi ser verkligen att det finns en efterfrågan på kompetens kring heminredning. Vi vill bli bättre på att sprida vår kunskap i hemmen, säger Johanna Gbenplay.

IKEA i Sundsvall har under en tid haft samarbeten med olika aktörer där människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden har haft praktik och jobbat i varuhuset, och under våren kommer de t.ex. att inleda ett samarbete med CREA, där tanken är att nyanlända människor ska få möjlighet att göra praktik i varuhuset. Om praktiken går bra kommer de erbjudas möjlighet att sommarjobba. Målet är att medarbetare på logistik ska vara fadder till dem som gör praktik. I dagsläget innebär det att 6-8 personer får varsin fadder, och tanken är att ta in så många som möjligt eftersom att sommarjobbare behövs. Dessutom vill Johanna Gbenplay erbjuda sommarjobb till så många studenter som möjligt i Sundsvall. IKEA i Sundsvall har främst riktat in sig på förstaårsstudenter, och erbjuder framförallt sommarjobb men även helg- och kvällsjobb.

Jag har träffat många studenter och känner att det finns så mycket potential och talang här i Sundsvall. Jag brinner väldigt mycket för frågan hur vi som arbetsgivare kan vara del i att skapa karriär för människor på plats oavsett om man studerar eller inte. Jag skulle vilja samarbeta mycket mer med andra branscher, avslutar Johanna Gbenplay.