Den nystartade nyhetstjänsten Njus går en ny väg inför nästa finansieringsrunda. Med hjälp av crowdfunding ska bolaget ta nästa nivå. Fredagen den 9 mars går startskottet.
– Eftersom innehållet i Njus skapas för och av användarna så känns det viktigt att låta dem vara med på resan. Det kan vi nu göra genom att ta in många mindre aktieägare, säger grundaren Rolf Bäck.
Idén till Njus föddes i maj 2015 som ett ”Spotify för nyheter” för att fylla luckan som uppstår på mindre orter när traditionella nyhetsmedier släcker ner den lokala bevakningen.
– Vi vill att användarna ska klara sig med bara en app för nyheter. Vi sorterar flöden och länkar till kvalitetsnyheter hos andra nyhetsleverantörer, samtidigt som vi ger journalister en möjlighet att rapportera lokala nyheter och få betalt för det, berättar Rolf Bäck, vd och grundare.
I dag drar Njus igång en crowdfundingkampanj för att få in externt kapital och ta företaget till nästa nivå.
– Jag har fått frågan flera gånger om det går att köpa aktier i Njus och nu har vi bestämt oss för att göra en crowdfundingkampanj för att ta nästa steg, säger Rolf Bäck.
Kampanjen kommer att genomföras på den svenska plattformen Foundedbyme och målsättningen är att ta in 12 miljoner kronor. Vilket motsvarar 13 procent av aktierna i bolaget.
– För att alla ska kunna vara med har vi beslutat att minsta investering är en aktie på 1500 kronor, säger Rolf Bäck.
Njus.me släppte en betaversion av hemsidan för mindre än ett år sedan samt första versionen av nyhetsappen under våren 2017. Redan i dag snittar Njus 100 000 besökare i månaden. Över 60 frilansjournalister rapporterar nyheter i plattformen. Centralredaktionen ligger i Sundsvall. Tv-profilerna och journalisterna Rickard Olsson och Lennart Ekdal är sedan tidigare delägare i bolaget. De brinner båda för lokaljournalistik.
– Njus.me är ett seriöst försök att erbjuda alternativ i en tid då den lokala journalistiken utarmas alltmer – en bred nyhetssajt för alla samhällsintresserade medborgare. Därför känns det extra kul med en bred gräsrotsfinansiering, det vi kallar crowdfunding, säger Lennart Ekdal.
Uppdraget är tydligt för Njus – att inspirera och utbilda läsarna i en positiv riktning.
– Njus fokuserar på användarupplevelser istället för klickbetesrubriker och annonser som dyker upp där du inte vill se dem. Vi har precis släppt en ny webb och uppdaterat apparna för både Apple och Android. Vi är nu helt redo för nästa steg – att skapa tillväxt i omsättning och få fler användare, säger Rolf Bäck.
Du hittar kampanjen här: https://www.fundedbyme.com/sv/campaign/8299/njus-media-ab/?type=e&language=secondary&button=tile&from=browse
Foto av Erik Carlsson