Demonstration hur lastning och scanning går till hos SCA. Fr. vänster Malcolm Bradford SCA logistics, Bodil Hansson Sundsvalls kommun, Jonas Albecker Näringslivsbolaget och Fredrik Blom Näringslivsbolaget.
En vanlig dag hos SCA logistics lastar bolaget ut 60 långtradare, tre tågset och man servar i snitt minst en båt om dagen. Bolaget har mycket på gång och Näringslivsbolaget gjorde tillsammans med representanter från Sundsvalls kommun ett företagsbesök hos SCA logistics.
Magnus Svensson – VD SCA logistics – presenterade verksamheten och berättade att skogen i Norrland har spelat en stor del för företagets framgång då det har varit den ekonomiska källan. I början av 2000-talet blev företaget mer globalt, värdet på bolaget har ökat radikalt de senaste 6 åren och idag har SCA 44 000 medarbetare världen över. SCA är Europas största privata skogsägare och bolaget har haft en framgångsrik resa, vilket gör att förväntningarna nu är stora på bolaget. Idag arbetar SCA med personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsindustriprodukter.
Många yngre i Sundsvall hör av sig till SCA angående jobb, och Urban Häggkvist – Terminal Manager – berättar att under somrarna brukar de ta in ungefär 20 sommarjobbare. Vad som krävs för att arbeta hos SCA är att man minst har en maskinförarutbildning från gymnasiet och SCA har ett bra samarbete med Västermalmsskolan.
Från och med den 1 juli 2016 kommer SCA att börja köra endast med deras tre egna RoRo-fartyg och inleda samarbete med Iggesund. I samma veva kommer de byta terminal i Tyskland från Lübeck till Kiel och börja köra en hel del containertrafik. Det innebär att de flyttar över till containerfartyg och måste göra plats för större containerbåtar. Nu i dagarna har SCA även köpt nordamerikanska mjukpappersföretaget Wausau Paper. Anders Hedenius – ordförande stadsbyggnadsnämnden – var en av de deltagande från Sundsvalls kommun och han var nöjd med besöket.
Jag tycker att det är väldigt kul att åka ut och besöka företag så här och önskar att jag kunde göra det ännu mer frekvent, säger Anders Hedenius.