Evenemang

Evenemang

Ett av Näringslivsbolagets uppdrag är att verka för att många evenemang kommer till Sundsvall och genomsnittet ligger runt 800 arrangemang per år. Evenemangen är viktiga för Sundsvall och vi jobbar med tre olika typer.

1. Stärka varumärket Sundsvall för sundsvallsborna

Hit räknas till exempel Nationaldagen och Lyslördag, två evenemang på Stora torget som samlar 10 000-tals Sundsvallsbor och skapar en gemenskap och stolthet över vår stad.

2. Marknadsföra Sundsvall externt

De två senaste SM-veckorna som arrangerades i Sundsvall, 2015 och 2019, genererade över 6 000 nyhetsartiklar och nästan 200 timmars sändningstid i SVT. En fantastisk exponering av Sundsvall med ett nästan ovärderligt annonsvärde. Den nationella arenan för framtidens tillväxt – Bünsow Business Growth Forum – med föreläsare som Fredrik Reinfeldt och Northvolts vd Peter Carlsson har också bidragit till att fästa nationell uppmärksamhet på Sundsvall.

3. Bidra till ett ökat turistekonomiskt netto

Sundsvall är en travtokig stad. När Open Trot genomförs kommer folk från när och fjärran för att spela, kolla på tävlingarna och – förstås – konsumera på våra restauranger, hotell och butiker. Folkfester som Sundsvall Bjuder, Torgfesten och inte minst Sensommar är andra event som lockar folk i massor till Sundsvall. När den sistnämnda arrangerades 2019 var 17 000 personer på plats på Musikfestivalen där internationella storheter som Steve Angello, Zara Larsson och Martin Garrix har uppträtt.

Ska du arrangera ett evenemang i Sundsvalls kommun?
För att hjälpa till med med tillstånd, ansvar och kontakter har vi skapat en specifik service som ligger under ”Planera ditt evenemang”.

Sidan uppdaterades 2021-12-08