Decathlon lämnar Mall of Scandinavia – Ikea tar över lokalerna

decathlon stänger mall of scandinavia

Efter tretton år på den svenska marknaden avslutar den franska sportkedjan Decathlon sin verksamhet i Sverige. Den sista Decathlon-butiken, belägen i Westfield Mall of Scandinavia i Solna, stänger den 21 juli 2024. Med detta försvinner en populär sportaktör från marknaden, medan svenska möbeljätten Ikea står redo att ta över lokalerna och planerar en öppning i början av 2025. Avslutet sker mitt i en global ekonomisk omvälvning som Decathlon menar har haft en negativ inverkan på företagets verksamhet i Sverige.

Decathlons resa på den svenska marknaden

Decathlon etablerade sin första svenska butik 2011 och hade under sina bästa år butiker på flera platser runt Stockholm och i Uppsala. Kedjan erbjöd ett brett utbud av sportutrustning och friluftsprodukter till konkurrenskraftiga priser, och blev snabbt en populär destination för både amatörer och professionella idrottare. I februari 2020 tog företaget steget till en prestigefylld plats i Mall of Scandinavia, där det förhyrde en 2 500 kvadratmeter stor lokal.

Decathlons avvecklingsprocess

Den globala ekonomiska situationen och andra marknadsutmaningar satte stor press på Decathlons svenska verksamhet, vilket ledde till beslutet att dra sig tillbaka från landet. Sedan september 2023 har avvecklingsprocessen pågått gradvis, med stängning av flera butiker:

  • Hösten 2023: Butikerna i Kungens Kurva och Barkarby stängde
  • Våren 2024: Uppsala-butiken lade ned sin verksamhet
  • Juli 2024: Sista dagen för e-handel (5 juli) och fysiska butiken i Mall of Scandinavia (21 juli)

Stängningen av butiken i Mall of Scandinavia blir slutpunkten för Decathlons verksamhet i Sverige, som alltså bara fick en kortvarig existens på denna expansiva marknad.

image13 Decathlon lämnar Mall of Scandinavia – Ikea tar över lokalerna

Ikea tar över lokalerna

Decathlons tidigare lokal i Mall of Scandinavia kommer snart att fyllas av Ikea, som redan har tecknat ett hyresavtal för ytan på 2 500 kvadratmeter. Genom att etablera sig i Mall of Scandinavia, ett av Sveriges mest besökta köpcentrum, kommer Ikea att kunna nå fler kunder på ett smidigare och mer stadsnära sätt än genom sina större varuhus. Ikea planerar att öppna butiken under 2025 och förväntas erbjuda sitt klassiska utbud av möbler, heminredning och smarta lösningar för moderna hem.

Decathlon lämnar dörren på glänt för en framtida comeback

Trots avvecklingen och de ekonomiska utmaningarna finns det en liten möjlighet att Decathlon återvänder till Sverige. I ett meddelande på sin hemsida tackar företaget de svenska kunderna och antyder att detta kanske inte är ett definitivt farväl:

”Vi hoppas att det här inte är ett hejdå för alltid och att vi igen syns nån gång i framtiden,” skriver Decathlon och lämnar en dörr på glänt för en möjlig comeback.

Decathlons historia i Sverige i korthet

  1. 2011: Decathlon etablerar sig på den svenska marknaden
  2. 2020: Butiken i Mall of Scandinavia öppnar, på en 2 500 kvadratmeter stor yta
  3. September 2023: Butikerna i Kungens Kurva och Barkarby stänger
  4. Våren 2024: Uppsala-butiken stänger sin verksamhet
  5. Juli 2024: E-handeln stänger 5 juli och sista fysiska butiken stänger 21 juli
  6. 2025: Ikea planerar att öppna en ny butik i Decathlons tidigare lokal i Mall of Scandinavia

Vad Decathlons sorti innebär för den svenska sportmarknaden

Att Decathlon lämnar Sverige innebär att sportintresserade förlorar ett tillgängligt och prisvärt alternativ för sportutrustning och friluftsartiklar. Decathlon har varit känt för sitt breda utbud av produkter för en rad olika sporter, från löpning och cykling till simning och klättring. Med sitt koncept som strävar efter att göra sport tillgängligt för alla, har Decathlon fyllt en nisch på den svenska marknaden.

Decathlons uttåg skapar ett tomrum som andra sportkedjor och butiker kan komma att försöka fylla.

Matz Nordström

Matz Nordström är en erfaren skribent och analytiker med över 30 års erfarenhet inom näringsliv och ekonomi. Matz har en gedigen bakgrund inom media och affärsutveckling, vilket gör honom till en nyckelperson på Näringslivsbolaget. Matz har en passion för att förklara komplexa ekonomiska samband på ett begripligt sätt och strävar alltid efter att leverera djupgående analyser och aktuella nyheter till läsarna.

Publicera kommentar