Förlängt starta eget-bidrag till 12 månader
Från och med 1 maj förlängs starta eget-bidraget och du som nybliven företagare kommer kunna få bidraget i 12 månader.
Bidraget har tidigare bara varit under 6 månader men är enligt enligt nytt beslut förlängt till 12 månader.
– Förändringen är välkommen, inte minst i dessa coronatider. Den kommer att ge många värdefull tid att hinna bygga upp sin verksamhet. Sex månader går snabbt, så den här förändringen kommer att uppskattas av många, säger Margareta Mörtsell, enhetschef på Arbetsförmedlingen.
Förlängningen är tillfällig och gäller till och med 31 december 2020. Det betyder att maxtiden är 6 månader igen från den 1 januari 2021.
Starta eget bidrag
Att starta ett eget företag är en spännande men också utmanande process. I Sverige finns det flera stödåtgärder och bidrag som kan underlätta för blivande entreprenörer att få sin verksamhet på fötter. Ett av de stöd som ofta diskuteras är starta eget-bidrag, officiellt känd som ”starta eget-bidrag” från Arbetsförmedlingen eller som en del av stöd genom Almi.
Vad är starta eget-bidraget?
Starta eget-bidraget är en ekonomisk ersättning som kan utgå till den som är arbetslös och vill starta eget företag. Syftet med bidraget är att stimulera till entreprenörskap och skapa nya jobb. Bidraget administreras av Arbetsförmedlingen och är tillgängligt för personer som är inskrivna som arbetssökande och uppfyller vissa kriterier.
Kriterier för att få starta eget-bidrag
För att kvalificera sig för starta eget-bidraget krävs bland annat:
- Att du är inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
- Att du har en genomförbar affärsplan som bedöms ha goda chanser att bli lönsam.
- Att du kan ägna dig åt företaget på heltid.
- Att du saknar inkomst från annat håll.
Hur fungerar bidraget?
Bidraget ges som regel under en period upp till 6 månader och är avsett att underlätta den ekonomiska situationen för den som är i uppstartsfasen av sitt företag. Beloppet man kan få beror på olika faktorer som din tidigare inkomst och vilken typ av stöd du är berättigad till. Det är viktigt att notera att bidraget är skattepliktigt.
Processen att ansöka om starta eget-bidrag
- Rådgivning och godkännande av affärsplan: Först och främst behöver du få din affärsplan godkänd av Arbetsförmedlingen. Det kan också vara en god idé att söka rådgivning från Almi, som erbjuder hjälp med att utveckla affärsplaner och andra företagsrelaterade tjänster.
- Ansökan: När din affärsplan är godkänd kan du ansöka om starta eget-bidrag hos Arbetsförmedlingen.
- Utbetalning: Om din ansökan godkänns, kommer du att få bidraget utbetalt månatligen.
Att tänka på
Det är viktigt att komma ihåg att starta eget-bidraget är tänkt som ett stöd under den inledande kritiska perioden av ditt företagande. Det är en hjälp för att få verksamheten att rulla, men långsiktig hållbarhet och lönsamhet i företaget måste komma från dess normala affärsverksamhet.
Om du funderar på att starta eget och är intresserad av starta eget-bidraget, bör du kontakta Arbetsförmedlingen för att få mer information och vägledning om hur du går vidare med din ansökan.
(källa: Arbetsförmedlingens nyheter)
Publicera kommentar